Jak Ruch wypadł w raporcie "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu"? |
- Data: 26.07.16; 13:34 Dodał: Neo
W 2015 roku pierwszy raz w historii łączne przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły 0,5 mld złotych i wyniosły 511,2 mln. To o 13,5% więcej niż rok wcześniej. W raporcie "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016" przygotowanym przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA po raz pierwszy oficjalnie podano dane na temat podziału wpływów z praw mediowych i marketingowych. Jak w rankingach wypadł Ruch Chorzów?
Oto kilka informacji z raportu przygotowanego przez firmę doradczą EY:
Wynagrodzenie wypłacone klubom przez Ekstraklasę SA - Ruch Chorzów otrzymał 7.662.958 złotych.
Oglądalność i frekwencja - mecze Niebieskich zgromadziły na trybunach średnio 7175 kibiców. Przed telewizorami oglądało je średnio 110 tysięcy osób.
Mecze z najwyższą frekwencją w sezonie 2015/16 - 105. Wielkie Derby Śląska rozegrane 21 lutego 2016 roku na stadionie w Zabrzu obejrzało 24563 widzów. To trzecia frekwencja w Ekstraklasie w minionym sezonie.
Ranking biznesowy klubów Ekstraklasy - Ruch Chorzów utrzymał swoją pozycję sprzed roku i zajął dziewiąte miejsce. To najlepszy wynik spośród klubów z województwa śląskiego.
Wysokość przychodów klubów - w 2015 roku przychody klubu z ul. Cichej 6 wyniosły 20.224.000 zł. Specjaliści wyliczyli, że wzrost wyniósł 16,8% (o blisko 3 miliony złotych więcej niż w 2014 roku).
Koszty wynagrodzeń zawodników a zdobyty punkt - w Chorzowie za punkt "zapłacono" 78 tysięcy złotych, co jest najlepszym wynikiem w Ekstraklasie. W tym rankingu najniżej uplasowała się Lechia, gdzie na punkt wydano aż 342 tysiące złotych. Zajrzyjmy jeszcze do pozostałych klubów z województwa śląskiego - Górnik Zabrze (270 tysięcy złotych), Piast Gliwice (155 tysięcy złotych), Podbeskidzie Bielsko-Biała (87 tysięcy złotych).
Kluby, które w 2015 roku obniżyły koszty operacyjne - były to Korona Kielce (4,3 mln zł), Górnik Zabrze (4,2 mln zł), Ruch Chorzów (3,9 mln zł), Śląsk Wrocław (2,2 mln zł i Pogoń Szczecin (0,3 mln zł).
Sprzedaż koszulek - kibice Ruchu kupili w sezonie 2015/16 aż 3300 koszulek. To trzeci wynik w Ekstraklasie.
Prezentujemy fragment podsumowania zawartego w raporcie.
"Przychody chorzowskiego klubu rosną nieprzerwanie od 2012 roku. Wpływy ogółem Ruchu w 2015 roku wyniosły 20,2 mln PLN. Wynik ten dał Niebieskim dziesiąte miejsce w Ekstraklasie. W dalszym ciągu największą pozycją składającą się na przychody są transmisje telewizyjne, których wartość zmniejszyła się jednak z kwoty 8,2 mln PLN w roku 2014 roku do 7 mln PLN w 2015. Istotnemu zwiększeniu uległa pozycja "sponsoring i reklama" wykazując wzrost o 34% do poziomu 5,7 mln PLN. Jest to w głównej mierze zasługa większego zaangażowania głównego sponsora klubu, spółki Węglokoks, która przekazała Ruchowi kwotę 3,9 mln (1,2 mln PLN w 2014 roku).
Przychody z dnia meczu były najniższe od 3 lat i wynosiły 1,2 mln PLN (1,4 mln PLN w 2013 roku oraz 1,3 mln PLN w 2014 roku). Wpływy z dnia meczu za rok 2014 plasowały Ruch na dziesiątej lokacie w lidze pod tym względem. W 2015 roku była to pozycja trzynasta. Chorzowianie wyprzedzili jedynie KGHM Zagłębie Lubin oraz Górnika Łęczna. Wskaźnik dywersyfikacji uległ nieznacznej poprawie w stosunku do roku 2014 i wyniósł 0,31 (w 2014: 0,32 - im niższy wskaźnik tym lepiej).
Dywersyfikacji przychodów nie sprzyja odłożenie w czasie modernizacji stadionu przy ul. Cichej, która pociągnęłaby za sobą kolejne nakłady, ale korzystnie wpłynęłaby na wpływy z dnia meczu.
Rok 2015 Ruch Chorzów, podobnie jak w ostatnich czterech latach, zakończył stratą. Pomimo to wynik finansowy jest zdecydowanie lepszy niż w ubiegłych latach. Strata netto Niebieskich wyniosła 4,7 mln PLN. Rok 2014 Ruch zakończył stratą w wysokości 12,3 mln PLN. Dużym obciążeniem dla spółki są koszty finansowe, które pozostały na podobnym jak w roku 2014 poziomie, wynoszącym 6,3 mln PLN. Władze klubu sukcesywnie zmniejszały koszty wynagrodzeń. Z poziomu 15,5 mln PLN w roku 2013 spadły one do kwoty 10,8 mln PLN w roku 2014, aby na koniec 2015 roku dojść do poziomu 6,7 mln PLN. Łącznie koszty operacyjne zmniejszyły się z poziomu 21,6 mln PLN w roku 2014 do 17,7 mln PLN w 2015 roku. Starania zarządu zmierzające do obniżenia kosztów zaowocowały poprawą wskaźnika rentowności sprzedaży netto (-27% w 2015 roku wobec -71% w 2014 roku).
Zobowiązania krótkoterminowe nie uległy zmniejszeniu w porównaniu z rokiem 2014 i wyniosły 44 mln PLN. Jest to znacząca kwota w relacji do rocznych przychodów klubu, które tylko w połowie są w stanie pokryć tę kwotę. Kłopoty Ruchu Chorzów ze spłatą długów odbiły się na klubie odjęciem punktu w sezonie 2015/2016, ze względu na naruszenie wymogów licencyjnych w zakresie przeterminowanych zobowiązań.
Poprawie uległa wartość wskaźnika płynności bieżącej, czyli stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań wymagających zapłaty w ciągu 12 miesięcy. W 2015 roku wskaźnik ten osiągnął wartość 0,24 (0,21 w roku 2014). W tej kategorii Ruch zajął trzynaste miejsce w stawce. Słabszy wynik uzyskały Wisła Kraków i Górnik Łęczna. Chociaż Niebiescy osiągnęli sukces w racjonalizacji kosztów i sukcesywnie zwiększają swoje przychody ze sprzedaży, to ich potencjał finansowy wciąż wydaje się niewielki. Klub boryka się z problemami z płynnością oraz zadłużeniem dwukrotnie przekraczającym wartość majątku. Pożyczka zaciągnięta od miasta odwleka modernizację stadionu, co mogłoby poprawić przychody z dnia meczu."
Pełny raport można znaleźć TUTAJ.
źródło: Niebiescy.pl / Ekstraklasa SA / EY |
|